Marketing is een geoliede machine. Bedrijven staan of vallen met de kennis en strategie van de marketing afdeling die zowel het bedrijf als het product aan de man moet brengen. Veel bedrijven hebben een marketing budget dat vrijwel even groot is als de R&D kosten van het product dat gemarket moet worden. Dit is een logisch gevolg van de toenemende concurrentie onder marketers. Reclameblokken zitten vol, alle bushokjes hangen vol en de banners op websites doen je bijna vergeten dat je niet een reclamefolder zit te lezen. Het is haast onmogelijk om je hoofd boven het maaiveld uit te steken en als het je al lukt ben je er nog niet, want tegelijkertijd is de consument minder gevoelig geworden voor marketing. Hoe moet je hier als marketer nou mee omgaan? Creativiteit is het antwoord. En daarmee wordt niet een dertien in een dozijn campagne bedoeld met een creatief verhaal, maar juist een onorthodoxe aanpak die zowel het bedrijf neerzetten als uniek en origineel als wel de consument positief overrompelen met iets dat ze nog niet kennen. Dit betekent niet dat je het wiel opnieuw moet uitvinden, maar dat je bijvoorbeeld wel bestaande middelen voor andere doelen kunt inzetten. Neem radio. Dankzij het internet kan je zelf gemakkelijk een station beginnen en promoten via online portals als www.radioguide.fm. Hiermee trek je ander publiek dan op straat en bovendien luistert men al naar jouw muziek, dus de kans dat je bericht tijdens een promotie of reclameblok beter blijft hangen is groot. Daarnaast is het goedkoop in vergelijking met adverteerderskosten als je op straat of online wilt adverteren. Bovendien is het geen of/of verhaal, maar kan je juist het meeste eruit halen door het te combineren. De ideale situatie is er één waarin de luisteraar jouw advertentie hoort en tegelijk een poster over je product ziet, dan pas weet je zeker dat de boodschap binnenkomt. |
http://www.radioguide.fm/ |